دریای خزر

اولین چیزی که شاید از شنیدن آن تعجب کنید این است که دریای خزر دریا نیست!
حتماً براتون سوال پیش میاد که چرا؟؟
طبق تعریف بین‌المللی دریا که عبارت است از: تجمع بسیار زیادی آب که این تجمع به اقیانوس راه داشته باشد را دریا گویند.
اما دریای خزر به هیچ اقیانوس متصل نیست و علت نامگذاری آن تحت عنوان دریا به دلیل وسعت بزرگ آن است که طولی در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کیلومتر و عرضی در حدود ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر را دارد.
دریای خزر را می توان به عنوان بزرگترین دریاچه جهان و کوچکترین دریای جهان شناخت.
موقعیت جغرافیایی این دریاچه به گونه‌ای است که به ۵ کشور اجازه استفاده از منابع غنی خود را می‌دهد که عبارتند از ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان.
یک نکته جالب دیگر در رابطه با نامگذاری این دریاچه این است که مردمان سالیان گذشته آن را با عنوان هایی نظیر :دریای طبرستان، هیرکان، خاواینسکی وجرجان یاد می‌کردند و امروزه به عنوان دریای خزر و کاسپین شناخته می‌شود

سواحل زیبای دریای خزر

منابع غنی دریای خزر

همانطور که می دانیم نفت یکی از فرآورده های مهم برای زندگی بشر است از دریای خزر نیز استخراج می‌شود همچنین وجود بیش از ۱۰۰ نوع ماهی و چند صد نوع گیاه در این دریاچه آن را از اهمیت بالایی برخوردار می سازد.

یکی از مهمترین منابع غنی دریای خزر وجود خاویار است به گونه‌ای که دریای خزر در حدود ۹۰ درصد خاویار دنیا را تامین می کند که این مقدار در حدود سالیانه ۳۰۰ تن است.

اما متاسفانه صید بی رویه و عدم نظارت بر صید صیاد آن همچنین وجود آلاینده های کشور ها باعث کاهش شدید گونه‌های جانوری و گیاهی در این دریاچه شده است.

برج استخراج نفت دریای کاسپین

صید در ایران

درکشور عزیزمان ایران در شهرهای مجاور این دریا نیز صید ماهی رونق بسیار زیادی دارد.

به گونه‌ای که وقتی وارد بازار معروف ماهی فروشان می‌شوید انواع ماهی تازه با ویژگی های مختلف را می توانید مشاهده کنید.

از جمله ماهی ها می توان به ماهی سفید، قزل آلا و ماهی کپور اشاره کرد که اگر ازدست علاقمندان به غذای دریایی باشید حتماً میل کردن این ماهی های خوشمزه رو پیشنهاد میکنیم.

صید ماهی در دریای خزر

همچنین سواحل دریای خزر نیز به واسطه وجود پلاژها و وجود تفریحاتی از قبیل قایق سواری جت اسکی و اسب سواری و … بسیار معروف است.

قایقرانی در دریای خزر