صنایع دستی شیراز

شهر شیراز به واسطه داشتن جاذبه های گردشگری متنوع محبوبیتی فراوان در بین گردشگران داخلی و خارجی دارد.

زیبایی سوغات های شهر شیراز به قدری است که اگر در بازار وکیل قدم بگذارید محو دیدن آثار ارزشمندی که خلق دستان هنرمندان مرد و زن شیرازی است می‌شوید.

شهر شیراز به واسطه فرهنگ و تمدن غنی خود و هنر دست هنرمندان این شهر در عرصه صنایع دستی کشور توانست به جایگاه خوبی دست یابد.

همچنین نه تنها در کشورمان بلکه در دنیا نیز شیراز را به عنوان شهر صنایع دستی یاد می کنند.

مردم ایران با فرهنگ و سنت های مردم شیراز آشنایی اندکی دارند حال می خواهیم با معرفی چندین مورد از صنایع دستی شیراز شما را با فرهنگ و تمدن این شهر زیبای ایران زمین آشنا کنیم.

از جمله صنایع دستی این شهر می‌توان به سفالگری ، قلم زنی ، خاتم کاری ، گلیم بافی و معرق کاری اشاره کرد.

سفالگری

از جمله مواد مهمی که در سفالگری استفاده می شود می توان به گل و ماسه اشاره کرد.

از گل رس به خاطر دارا بودن املاحی مانند اکسید آهن و آهک که باعث شکل گیری و چسبندگی می شود استفاده می‌کنند.

سپس آن گل را روی  چرخ سفالگری گذاشته و به نقش و نگار روی آن می پردازند که منجر به خلق سفالی زیبا با نقش و نگاری فوق العاده روی آن می شوند

سفالگری شیراز

قلم زنی

قلم زنی سابقه ای دیرینه در ایران دارد که آثار خلق شده در دوره هخامنشیان و بشقاب های نقره ای دوره ساسانیان بیانگر این موضوع است.

در دوران اسلامی این صنعت به شدت اوج گرفت و آثاری همچون بخوردان و ظروف آب خوری که به طرح حیوانات و پرندگان ساخته می شد از آثار آن دوره تاریخی است.

قلم زنی شیراز به دلیل پیروی از سبک منحصر به فرد و طرح های کهن و باستانی ایران زمین شیوه و روش خاص پیاده سازی مجنر به اتفاق نظر بسیاری از اساتید در مورد نزدیک ترین نمونه به نمونه های باستانی و کهن این هنر ارزشمند باستانی می شود.

 

 

قلم زنی

خاتم کاری

خاتم کاری هنر زیبایی بخشیدن و پوشاندن سطح چوب یا فلزاتی چون مس با مثلث های کوچک به صورت موزائیکی می باشد.

خاتم کاری شیراز از گذشته‌های دور تا به امروز زبانزد خاص و عام بوده است خاتم کاری شیراز دارای ویژگی های منحصر به فردی است که باعث شده در سطح بالاتری از خاتم کاری شهرهای دیگر مانند اصفهان قرار گیرد.

تاریخچه دقیقی از آغاز خاتم کاری در دست نیست اما با توجه به مستندات تاریخی به دست آمده می توان گفت که شیراز زادگاه و مدعی این هنر می باشد.

از آثار مهم صنعت خاتم کاری می توان به خاتم کاری صندوق قبر حضرت موسی بن جعفر (ع) اشاره کرد که بسیار زیبا و با ظرافتی خاص انجام شده است.

گلدان خاتم کاری شده

گلیم بافی

گلیم بافی نیز مانند سایر صنایع دستی شیراز قدمتی دیرینه دارد.

گلیم زیر اندازی است از جنس پشم گوسفند و بز و یا ابریشم. یکی از معروف ترین سبک های گلیم بافی در شیراز سبک گلیم سوزنی و یا گل برجسته است که بیشتر توسط زنان و دختران ایل قشقایی خلق می‌شود و معمولا رنگ های شاد و روحیه دهنده ای دارند

جالب است بدانید که زنان و دختران قشقایی این آثار را بدون هیچ نقشه ای خلق می‌کنند و همه طرح‌ های این گلیم ها زاده ی ایده پردازی و طراحی ذهنی این ایل اصیل ایرانی است.

همچنین از رنگ های گیاهی و شیمیایی جهت رنگ آمیزی نخ های پشمی به کار رفته در گلیم ها استفاده می شود.

گلیم بافی

معرق کاری

اگر بخواهیم معرق را در لغت معنی کنیم می توان گفت معرق به معنای تکه و وصل است.

معرق کاری به هنر چیدمان تکه های چوب و یا فلز و یا پارچه در کنار هم و ایجاد نقش و نگار بر روی صنایع دستی می باشد. معرق کاری نیز قدمتی دیرینه دارد به طوری که در دوره سلجوقیان این هنر بسیار رواج گرفت.

در هنر معرق کاری دو زمینه وجود دارد: معرق زمینه چوب و معرق زمینه پلی استر.

از اساتید فرهیخته و خبره در زمینه معرق کاری می‌توان به استاد جناب آقای محمد طاهر امامی اشاره کرد ایشان متولد ۱۳۰۸ در آباده شیراز و دارای مدرک هنری در زمینه معرق کاری هستند که این مدرک از سازمان میراث فرهنگی به ایشان اعطا شد.

ایشان از ۹ سالگی مشغول به این حرفه بودند و از آثار مهم و معروف ایشان می توان به تابلو سیمرغ آشیانه تابلو گل و مرغ معرق و صندلی هخامنشی معرق اشاره کرد.

معرق کاری