اصفهان شهری تاریخی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز شهرستان اصفهان است. اصفهان، سومین شهر بزرگ ایران و سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد است و همچنین یکصد و شصت و پنجمین شهر پرجمعیت جهان و نهمین شهر پرجمعیت باختر آسیا به‌شمار می‌رود.

از صنایع دستی رایج که در عهد شاهان صفوی نیز رونق فراوانی داشت می توان به زرکشی، پولک دوزی، سیم کشی، زربافی، گلابتون دوزی، زنجیره بافی، نساجی، قالی بافی و … اشاره کرد.

فیروزه کوبی هنری ارزشمند از صنایع دستی اصفهان

یکی از هنرهایی که از شهرهای دیگر به اصفهان راه پیدا کرده و در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین صنایع دستی اصفهان به شمار می‌رود فیروزه کوبی است. فیروزه کوبی ابتدا در خراسان انجام شد اما با راه یافتن به اصفهان توانست عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی اصفهان را به خود اختصاص دهد. در هنر فیروزه کوبی ظروف مسی با استفاده از سنگ‌های فیروزه در قطعات بسیار کوچک آراسته می شود. به این شیوه که قطعات ریز فیروزه با استفاده از ابزار و وسایل فیروزه کاری بر روی ظروف مسی قرار داده شده و با استفاده از چسب فیروزه کوبی یا لاک گردویی محکم می‌شوند.

هر چقدر فاصله بین قطعات فیروزه کمتر باشد ارزش هنری کار بیشتر است و قیمت بالاتری دارد. فیروزه کوبی نسبت به سایر هنرهای اصفهان گران‌ قیمت‌تر است زیرا مواد اولیه به کار رفته در آن ارزش بالایی دارد.

فیروزه کوبی اصفهان
منبع عکس: ایسنا

فیروزه کوبی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین صنایع دستی اصفهان به شمار می‌آید و قدمت آن به حدود ۷۰ سال قبل برمی‌گردد. این هنر ارزنده در ابتدا در مشهد توسط یک صنعتگر روی جواهرات انجام میشد؛ اما پس از تقریبا 70 سال توسط یوسف حکیمان به اصفهان آورده شد. اما با راه یافتن به اصفهان موفق شد تا عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی اصفهان را به خود اختصاص دهد. در اصفهان فیروزه کوبی روی جواهرات و همچنین در ظروفی مانند گلدان، سنبلدان، شمعدان، قندان، شکلات خوری، شیرینی خوری، میوه خوری، آجیل خوری، سنگاب، شربت خوری، تنگ، آینه، کشکول و غیره انجام می‌شود. رنگ ظرف‌های فیروزه کوبی عموما آبی و سبز است.

در هنر فیروزه کوبی ظرف‌ها، زیورآلات و اشیای تزئینی (از جنس مس، برنج، نقره یا برنز)  با استفاده از سنگ‌های فیروزه در قطعات بسیار کوچک آراسته می‌شوند. برای این کار قطعات ریز فیروزه را با استفاده از ابزار و وسایل فیروزه کاری روی ظروف مسی قرار می‌دهند و با استفاده از چسب فیروزه کوبی یا لاک گردویی آن‌ها را محکم می‌کنند. ارزش هنری کار زمانی بیشتر است که فاصله بین قطعات فیروزه کمتر باشد و رنگ چسب در کار مشخص نشود.

شمعدان و قندان فیروزه کاری

اگرچه اجناس فیروزه کوبی شهرت بسیار زیادی در اصفهان دارد ولی صنعتگران مشغول به این حوزه تولیداتشان را محدود کرده اند. از این هنر زیبا در ساخت زیورآلات، شمعدان، گلدان و ظروف تزیینی استفاده می شود.

اگر تمایل به خرید آثار فیروزه کاری اصفهان را دارید به شما پیشنهاد می کنم از گالری اینترنتی صنایع دستی می دس کار دیدن فرمایید.