سوغات و صنایع دستی استان گیلان

استان گیلان، این استان به واسطه آب و هوای خوب و مرطوب خود و وجود جنگل های سرسبز و دریای خزر و وجود جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مانند: آبشارها دریاچه های زیبا همچنین جاذبه های تاریخی می‌تواند یکی از مقصد ها برای سفر باشد.

علاوه بر مسیر سرسبز و پر جاذبه به سمت این استان می‌توان به سوغاتی های این استان نظیر صنایع دستی , پوشاک زیبای محلی و خوراک های دلچسب آن اشاره کرد. استان گیلان در زمینه صنایع دستی تنوع بالایی را دارد. از عمده‌ترین صنایع دستی این استان می توان به حصیربافی، رشته دوزی، بامبوبافی، لباس محلی، خراطی، چادرشب، بافی، نازک کاری، چوب تراشی، منبت و معرق چوب، سفالگری، مروار بافی و موارد دیگر از این دست اشاره نمود که بازدید از این دسترنج زنان و مردان گیلانی می تواند بیان گر فرهنگ تمدن آداب و رسوم پیشینه کهن این خطه از ایران عزیزمان باشد در ادامه می خواهیم به طور خلاصه به یکی از معروف ترین و خواستنی ترین صنایع دستی گیلان سرسبز و زیبا تحت عنوان حصیر اشاره کنیم.

حصیر بافی

اگر بخواهیم حصیربافی را در قالب یک تعریف کلی بیان کنیم بافتن و پیچاندن رشته های گیاهی در اشکال مختلف حصیربافی نام دارد.

حصیر بافی یکی از هنرهای دستی زیبا از گذشته تا به امروز در سرتاسر جهان بوده است از جمله می توان به کشورهای آسیایی و آفریقایی اشاره کرد. که تمرکز ما در این مطلب , هنر دست هم وطنان گیلانی عزیزمان است.

اما باید اشاره کرد که این هنر از ابتدای شروع تا بلوغ فعلی در دسته فعالیت های خانگی برای زنان قرار داشته است. 

که در اکثر موارد برای تامین نیازهای مالی و یا پر کردن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفته از ساخته های این هنر می توان به انواع سبد , زنبیل , زیر بشقابی , سبد نان پوشش حصیری , کلاه , سطل حصیری , سطل برنج , سفره و زیرانداز اشاره کرد.

حصیربافی زنان گیلانی
عکس : ایسنا
حصیر بافی صنایع دستی زنان گیلان
عکس : خبرگزاری شبستان

ابزار و وسایل این هنر

از مهمترین و پر استفاده ترین ابزار برای ساخت آن می‌توان به قیچی انواع چاقو , سوزن , ظرف آب , گاز مشعل یا چراغ الکلی , مقوا , خط کش و چسب اشاره کرد

اما مواد اولیه برای ساخت

برای ساخت حصیر می‌تواند از برگ درختان مانند نخل ها , برگ و ساقه انواع نی ترکه , شاخه های نازک درخت های مختلف دیگر , ساقه گندم , ساقه برنج , گیاه گز و گیاه لوئی اشاره کرد

سوغات و صنایع دستی استان گیلان

بامبو

نوعی گیاه است که در دامنه کوه ها و تپه هایی که دارای رطوبت ۶۵ تا ۹۰ درصد باشد روئیده می شود.

کیفیت این گیاه بسته به میزان رطوبت و حرارت و نوع خاک تغییر خواهد کرد , هر چه میزان پارامترهای معرفی شده بیشتر باشد , کیفیت نیز به همان میزان بیشتر خواهد شد این گیاه به دلیل تنوع بالا در سطح جهانی از نظر قطر و ضخامت متفاوت در دسته های مختلف قرار می‌گیرد.

بهترین کیفیت از این گیاه را می توان در کشورهای آسیایی نظیر ژاپن چین هند و ایران مشاهده نمود.

بامبو بافی

در کشور عزیزمان ایران می توان این گیاه را در لاهیجان , رودسر و تقریبا بیشتر نقاط شمالی که شرایط آب و هوایی مناسب برای رویش این گیاه را داشته باشد کشت کرد.

این گیاه در رنگدانه های مختلف با رنگ های سبز مشکی و قهوه ای و آبی و زرد مایل به کرم رویش دارد.

ابزار کار برای بامبوبافی

 ماشین رنده ، داس ، چاقو ، انبار دست ، قیچی باغبانی ، سنگ صیقل ، پارچه ، ظرف آب و  نوار چرمی 

بامبوبافی

بامبو بافی نیز مانند حصیربافی یکی دیگر از صنایع دستی زیبا و پرزحمت که از تلاش  مردان و زنان  گیلانی می باشد و مرکز آن لاهیجان به ویژه لیالستان است . این هنر دست قدمتی صد ساله دارد.